کیوکوشین

کیوکوشین

تاریخچه کاراته و کیوکوشین

 

 

    تاريخچه کاراته:

قدمت و عمر دست خالي جنگيدن به قدمت خود بشر (انسان) است. فرم‌هاي مختلف و مرتب ‌شده دست خالي جنگيدن در سراسر دنيا توسعه پيدا کرده است و هرکدام منعکس کننده قسمتي از آداب و رسوم ملي مي‌باشد. و چيزي که ما کاراته مي‌ناميم يکي از آنهاست.

عقيده همگان بر اين است که کاراته از چين ناشي شده و از طريق راه جزاير (ريوکو) به ژاپن آمده است.

در اوائل قرن هفدهم (اوکيناوا) مورد يورش و فتح ژاپني‌ها قرار گرفت. ژاپني‌ها (اوکيناوا) را بيشتر از 250 سال در اشغال داشته و مالکيت و حمل اسلحه را به‌منظور جلوگيري از ايستادگي و مقاومت‌ها ممنوع نموده بودند.

بنابراين مردم (اوکيناوا) مجبور شدند به خاطر محافظت خودشان در مقابل چپاول  غارت و همچنين حمله ژاپني‌ها به مبارزات غير مسلحانه روي آورند و در اين دوره کاراته رونق فراوان پيدا کرد و تا اوايل قرن بيستم در خفا تمرين مي‌شد. در سال 1922 (گي‌چين فونا کوشي) پروفسور اهل اوکيناوا کاراته را به ژاپن معرفي نمود. او به ژاپن دعوت شده‌بود که کاراته را به نمايش بگذارد. ژاپني‌ها تحت تأثير او قرار گرفتند و او را تشويق نمودند که در آن‌جا اقامت کند و اين فن را به آن‌ها بياموزد. او همچنان عمل کرد تا در سال 1957 در سن 88 سالگي درگذشت.

هرچند کاراته هم مثل ساير ورزش‌ها در هر جلسه احتياج به نرمش‌ها و گرم کردن بدن دارد ولي اين ورزش قبل از هر تمرين احتياج به بعضي آمادگي‌هاي روحي نيز دارد.   

در باره كيوكوشين

کیوکوشین کای یکی از سبک‌های کاراته و یکی از محبوب‌ترین رشته‌های رزمی در سراسر دنیاست که توسط ماسوتاتسو اویاما رزمی کار اسطوره‌ای کره‌ای‌الاصل بنیان نهاده شد.

این رشته از ترکیبی از تکنیک‌های دیگر سبک‌های کاراته و تجربیات و تحصیلات اویاما به وجود آمده است. کیوکوشین کای از سه لغت کیوکو (بالاترین ،نهایت)، شین (حقیقت، روح) و کای (گروه و انجمن) ترکیب شده‌است.

کیوکوشین در ابتدا "اویاماریو" و "اویاما کاراته جوجیتسو" نیز نامیده می‌شد. تاکید این سبک روی مبارزه واقعی از راه نزدیک است. در کیوکوشین کای برای کاستن مقاومت حریف از تکنیک‌هایی به طور متوالی استفاده می‌شود.

این سبک تأکید زیادی بر روی تمرینات تنفسی و استقامتی دارد. از اینرو هنرجوی کیوکوشین بعد از سالها تمرینات مکرر دارای اندامی ورزیده می‌گردد. در سبک کیوکوشین تکیه اصلی بر حفظ سلامتی توام جسمی و روحی است و در مبارزات کیوکوشین و اساسا در فلسفه آن پیروزی به هر قیمتی بر حریف مقابل معنایی ندارد
.

سوساي اوياما

ماس اوياما دان 10 و مبتکر کيوکوشين کاراته در سال 1923 در جنوب غربي کره متولد شد. در سن 9 سالگي شروع به تعليم گرفتن (کمپو) نمود. در سن 15 سالگي پدرش او را بــــه  ژاپن فرستاد تا در مؤسسه هواپيمايي جوانان ياماناشي به تعليم بپردازد. او براي مدت کوتاهي  قبل از اينکه کاراته را زير نظر گي چين فونا کوشي بياموزد، جودو را در مدت کوتاهي آموخت. ماس اوياما زير نظر معلمين مختلف کاراته تعليم گرفت و خيلي سريع پيشرفت نمود و در سن 22 سالگي موفق به دريافت دان 4 شد.

2سال بعد در سال 1947 موفق شد که تمام قهرمانان کاراته ژاپن را شکست دهد. دوران بعد از جنگ جهاني دوم دوران آشفتگي و زحمت براي ژاپني‌ها بود و در همين دوران ماس اوياما اغلب دچار مشکلات ناشي از اشغال آمريکائي‌ها بود. بنابراين در سال 1948 ماس اوياما تصميم گرفت که به تنهايي در کوهستان به تمرين و تعليم بپردازد. او براي مدت طولاني با تمرينات روزانه به قوي نمودن بدن و قدرت خود مبادرت ورزيد. در سال 1950 پس از مراجعت از کوهستان با يک گاو نر وحشي به مقابله پرداخت و در مبارزات ديگر خود با 51 گاو وحشي که چهار تاي آن‌ها را کشته و شاخ 47 گاو وحشي ديگر را شکست. در سال 1952 به آمريکا دعوت شد و 32 برنامه اجرا نمود. در ايالات مختلف درس داد و در هفت مبارزه که در مقابل بوکسورها و کشتي‌گيران آمريکائي شرکت نمود به پيروزي نائل گرديد. او مجدداً در سال 1953 به آمريکا رفت و اين مرتبه در شهر شيکاگو در مقابل يک گاو وحشي به مبارزه پرداخت و با جدا نمودن شاخ‌هاي گاو در قاره آمريکا نيز بسيار مشهور شد. در سال 1954 او اولين (دوجو) خود را در (مي‌جروتوکيو) افتتاح نمود.

اين دوجو شروع کيوکوشين‌کاي‌کان (مرکز کيوکوشي‌کاي) بود و در سال 1964 توکيو هونبو (باشگاه مادر در توکيو) افتتاح شد و سازمان بين‌المللي کاراته تأسيس شد. امروزه کيوکوشين کاراته در تمام قاره‌هاي دنيا نفوذ کرده ‌است و در سال 1979 دومين دوره مسابقات قهرماني کاراته جهان در ژاپن با شکوه و موفقيت بي‌نظيري با شرکت 72 تيم از سراسر پنج قاره جهان از جمله تيم ايران (به سرپرستي استاد يوسف شيرزاد، بنيانگذار کيوکوشين کاراته در ايران و  تنها نماينده سازمان بين‌المللي کاراته ژاپن) برگزار شد. و هم‌اکنون روزبه ‌روز بر تعداد کساني که با اين سبک اصيل و علمي کاراته آشنا مي‌شوند و سعي در فراگيري آن مي‌نمايند افزوده مي‌گردد. به‌طوري‌ که در حال حاضر بيش از ده ميليون نفر در سراسر جهان مشغول آموختن کيوکوشين کاراته مي‌باشند. 





:: موضوعات مرتبط: کیوکوشین کاراته , ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : رستم سالاری
تاریخ : دو شنبه 2 بهمن 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: